Theorieën over gedrag, communicatie en milieuproblemen
Het gedrag van de maatschappij of van grote groepen mensen is meestal niet eenvoudig te wijzigen. Vele bedrijven, communicatiebureaus en overheden breken zich dagelijks het hoofd over manieren waarop gedragsverandering in gang kan worden gezet. Dit is zeker ook van belang op milieugebied, in deze special worden een aantal verschillende beïnvloedingsstrategieën en hun sociaal-psychologische aspecten behandeld.
Gedrags- als communicatietheorieën
Deze special geeft een introductie in een aantal wetenschappelijke gedrags- als communicatietheorieën, met name toegepast op een milieuaspecten en -problemen. Verschillende vragen zullen worden behandeld, zoals: Waarom handelen we nog steeds zo 'onduurzaam' terwijl we weten dat we onszelf en onze aarde daarmee vernietigen? Ligt dit aan onszelf, ons handelen, ons gedrag en communicatie, of misschien deels aan het milieu zelf? Kunnen we er eigenlijk wel iets aan doen?
Dit zijn vragen waarover vele instanties, communicatiebureaus, bedrijven en overheden zich vaak het hoofd breken.
In deze special zal daarop dan ook zeker niet
het antwoord worden gevonden. Wel zal deels duidelijk worden hoe gedrag tot stand komt, hoe communicatie in haar werk gaat en vooral hoe dit uitwerkt voor het milieu.